Wat is yoga?

Er bestaan vele soorten yoga. Dynamische, ontspannende, makkelijk of met een fysieke uitdaging. De nadruk kan liggen op het fysieke, op het mentale gebied of een combinatie daarvan. Bij bijna alle vormen van yoga speelt aandacht voor de adem een grote rol.

Yoga ontstond in India, ongeveer 4500 jaar geleden. Naar zeggen begon het allemaal met het zoeken van de yogi's naar manieren om het urenlange zitten tijdens meditaties vol te kunnen houden. Daarvoor heb je een gezond en flexibel lichaam nodig. Van yoga zijn vooral de houdingen (de asanas) bekend. Dit is eigenlijk maar een klein deel van het hele yogasysteem.

 

Voor degenen die nieuwsgierig zijn naar de filosofie achter yoga, lees vooral nog even verder!

 

Het 8-voudig pad

Zo ongeveer rond de 2e eeuw voor Christus stelde in India de filosoof Patanjali zijn Yogasutra's op. Dit is een driedelige bundel die nog steeds door veel yogi's nageslagen wordt. In de eerste twee delen komt het 8-voudig pad voor. (Niet te verwarren met het 8-voudig pad in het Boeddhisme). Dit wordt beschreven als leidraad of stappenplan hoe goed te leven en hoe je dan uiteindelijk de ultieme vrede of verlichting vindt. Tegenwoordig wordt er door veel yogi's nog met veel interesse naar dit pad gekeken. Wel vaak op een wat modernere en nuchterder manier. Ik vind zelf de 8 stappen heel inspirerend voor op de yogamat, maar zeker ook in het dagelijks leven.

De onderdelen van het 8-voudig pad moet je niet zien als een heel vaststaand stappenplan. Het is bijvoorbeeld niet zo dat je pas naar de 2e stap mag kijken als de 1e helemaal onder de knie hebt. De stappen zijn woorden in het Sanskriet, de oude Indiase taal.

Dit zijn ze:

1. Yama - 5 leefregels voor een goede omgang met de wereld om je heen: geweldloosheid, eerlijkheid, niet stelen, begeerte              matigen en niet jaloers zijn.

2. Niyama - 5 leefregels voor een goede omgang met jezelf: reinheid, tevredenheid, inzet, zelfonderzoek en kunnen loslaten.

3. Asana - fysieke beoefening van de yoga houdingen.

4. Pranayama - ademhalingsoefeningen en meer controle krijgen over je eigen energie.

5. Pratyahara - zintuiglijke oefeningen en het met prikkels van buiten om leren gaan.

6. Dharana - concentratie oefeningen. 

7. Dhyana - meditatie en gefocust kunnen blijven.

8. Samadhi - verbondenheid met je omgeving ervaren, 'duurzame tevredenheid' ervaren.

(Ik heb de stappen in mijn eigen woorden en naar eigen inzichten beschreven, je kunt ze in de literatuur of andere media misschien heel anders aantreffen. Maar voor mij zijn ze op deze manier en in deze tijd nuttig).

 

Naast de houdingen spelen bij een yogales ademhalings- en concentratie-oefeningen, beheersing van de zintuigen en meditatie daarom ook een grote rol. De filosofie achter yoga omschrijft een pad waarbij je steeds meer in contact komt met jezelf en je beter bewust wordt van je lichaam, adem, gedachten en gevoelens. Op die manier krijg je steeds meer 'tools' in handen om je eigen leven vorm te geven en jezelf beter te leren kennen. 

 

Visie op yoga

Voor mij is het belangrijk dat de yogalessen voor een groot publiek toegankelijk zijn. Yoga is heel breed toepasbaar en heeft veel voordelen voor lichaam en geest. Samen met jou kijk ik wat je uit de lessen wilt halen en wat daarbij de mogelijkheden zijn. Ik geloof in tweerichtingsverkeer hierbij: ik sta open voor jouw wensen en mogelijkheden en bied je indien gewenst lessen op maat.

Ik ben daarnaast (ervarings)deskundig op het gebied van autisme, AD(H)D, hoog sensitiviteit en hoogbegaafdheid. Yoga kan ondersteuning bieden bij uitdagingen die je tegenkomt als je hersenen deze unieke 'bedrading' hebben. Bijvoorbeeld bij overprikkeling of moeite met focussen. Voor deze doelgroepen maak ik yoga op maat. Heb je hier vragen over, neem gerust contact op met me via de mail:

attention.yoga@gmail.com